چند مقوله مهم درمورد IPO شرکتها وجود دارد که مهمترین آنها اینکه در زمان ریزش بازار عرضه اولیه انجام شود یا خیر، در بازارهای توسعه یافته برای عرضههای اولیه زمانبندی مشخصی حداقل تا ۶ ماه آینده وجود دارد، این موضوعی است که باید در بازار سرمایه ایران به سمت آن رفت و زمانبندی را مدنظر داشت.
همچنین موضوع مهم در فرآیند IPO ها نحوه عرضه اولیه است، اخیرا روش جدیدی برای عرضه اولیه شرکت سغدیر مورد آزمایش قرار گرفت و حواشی زیادی داشت، پیشنهاد این است که در ابتدا مشکلی که با روش عرضه اولیه موجود وجود دارد بررسی شود و همچنین باید دید هدف چیست و وضعیت بهینه به چه صورت است که تمامی این موارد در بازارهای جهانی، هم کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه تجربه و آزمون شده است و میتوان از تجربیات آنها استفاده کرد، در طول ۱۰ سال گذشته سه تا چهار روش مختلف برای عرضه اولیه آزمون شده و هرکدام بنا به دلایلی کنار گذاشته شدند.
- بیشتر بخوانید:
انجام عرضههای اولیه در بازاری متعادل
در بازارهای صعودی و نزولی میتوان عرضه اولیه سهام را انجام داد و طبیعتا اگر شرایط ارزشگذاری و مفروضات قیمتگذاری شرکت سریع باشد میتواند موجب توجه و ریزبینی بازار نسبت به صنعت شرکت و مابقی شرکتهایی که در آن صنعت هستند شود و فضای مثبتی را درمورد آن صنعت ایجاد کند بنابراین پیشنهاد این است که این موارد مدنظر قرار گیرد. باتوجه به اینکه ۶ ماه تا یک سال بین پذیرهنویسی اولیه یعنی بازار اولیه شرکت و معاملات ثانویه آن اختلاف میافتد، این موارد در بازارهای نزولی پیشنهاد نمیشود زیرا موجب خروج منابع از بازار سرمایه در حداقل بازدهی کوتاه مدت میشود و معاملات ثانویه سهام را تحت تأثیر قرار میدهد. باتوجه به پذیره نویسیها باید برنامهریزی برای آنها باشد خصوصا دقت نظر و توجه بیشتر در بازارهای نزولی، زیرا اگر قرار است همین پذیره نویسی شود بازار بداند چه زمانی بازار ثانویه راهاندازی شود و دقت بیشتری داشته باشد، مقام ناظر هم باید در مورد این موضوع توجه بیشتری داشته باشد که در بازارهای نزولی پذیرهنویسیها با طمأنینه بیشتری انجام شود اما درمورد عرضه اولیه روند درست است.
- فرشید زرین کیا - مدیرعامل مشاورسرمایهگذاری خط ارزش
نظر شما